ac-service

Bilens AC-system kyler ned kupéluften till en behaglig nivå under varma dagar. En komfort som man inte vill vara utan. Men AC:n gör faktiskt stor nytta året runt. Att ha AC-knappen intryckt gör att kondensen minskar på insidan av rutorna vid fuktig väderlek och snabba temperatursvängningar utomhus. Motionera bilens AC-system regelbundet för att undvika problem och kostnader i förtid.

inget freon

Har din bil en klimatanläggning har den också ett AC-system. De komponenter som gör jobbet och kyler ned luften är i huvudsak en kompressor, ett kylmedia (idag används främst R134a) en kondensor (som sitter framför fordonets ordinarie kylare) och en förångare. Hela systemet drivs av motorn med en rem. Det finns även filter som avfuktar och filtrerar köldmediet.

 

Värmebölja i bilen

Att inte få kall luft i utblåsen i kupén är ett tydligt tecken på att något är fel på AC:n. För att undvika att det händer är bra intervall för kontroll av systemet ungefär vartannat år. Försvagningen kan ibland komma smygande. Känn efter med handen. Ett AC-system som fungerar avger en mycket tydlig kyleffekt.

 

Konstig lukt

Har du problem med immiga rutor eller en unken doft? Då kan din AC behöva en genomgång. Vi har lång erfarenhet av att serva AC-system och klimatanläggningar i de flesta typer av fordon. En luftkonditionering som gör sitt jobb håller kupéluften frisk och fräsch under alla årstider och du blir piggare bakom ratten.

 

Otätt system

Ibland förekommer läckage i rör och skarvar. Stenskott kan ge rörsprickor på utsatta ställen. Vi har rätt utrustning för att spåra om kylmediet pyser ut någonstans. Ett AC-system kan också tappa effekt över tid utan att det finns ett läckage. Ett normalt effekttapp är mellan 5 och 8 procent per år. Systemet behöver då fyllas på för att fungera igen. 

 

Mystiska ljud

Ibland är det själva AC-kompressorn som har ett mekaniskt fel. Det brukar avslöjas av ett hårt knackande ljud. Om det hörs ett missljud som ökar och minskar med motorns varvtal kan själva pumpen ha ett lager som behöver bytas. Även i själva inkopplingsmomentet när kompressorn ska börja jobba kan ett konstigt ljud uppstå. Det kan vara pysande, väsande, klickande eller tickande. I alla fall av onormalt ljud är en kontroll nödvändig för att lokalisera felet. En frisk kompressor ska inte ha några oljud för sig. 

 

Låt det blåsa kallt igen

Vi kan göra en komplett genomgång av fordonets AC-system för att säkerställa funktionen. Det här ingår:

  • Tömning och återvinning av köldmedium
  • Vakuumsugning för att ta bort fukt
  • Tömning av kompressorolja
  • Täthetstest och läckagekontroll
  • Påfyllning av nytt köldmedium (R134a)
  • Påfyllning av UV-spårmedel och kompressorolja
  • Kontroll av temperaturgivare